ECE R-100 Regulasyonu Elektrik
Bataryalı Araçların Emniyet İşlevsellik Yapı
ve Hidrojen Emisyonu İle İlgili Özel Şartlar Konusunda Tip Onayı
ECE Regulation
nedir?
UN ECE Regulation No. 100 veya kısaca R100
olarak da bilinen düzenleme ile şarj edilebilir pil sistemleri de dahil olmak
üzere karayolu taşıtlarının elektrik aktarma organlarına özgü güvenlik
gereksinimleri ortaya konulmuştur. Bu gereksinimleri karşılayan
işletmelere ECE-R 100 Belgesi verilmektedir.
ECE R100 Belgesi, elektrikli karayolu araçlarının onayı için düzenlenen
bir belgedir. Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomi Komisyonu (UNECE)
tarafından yayınlanan ve kısaca R100 olarak bilinen bu düzenleme,
elektrikli güç aktarma sistemleri için özel gereksinimleri açıklamaktadır. ECE
R100 Belgesi, maksimum tasarım hızı 25 km/saat üzerinde olan, tamamen
elektrikli veya hibrit olarak çalışan araçlara verilmektedir. R100 yönetmeliği,
bu araçların sahip olması gereken özellikleri tanımlamakta; araçlar ve / veya
elektrikli aksamlar üzerinde yapılması gereken testleri açıklamaktadır. Bu
sektörde faaliuet gösterip ECE R100 Belgesi almak isteyen firmaların
tasarım, üretim ve test süreçlerinde bu yönetmeliği referans alması
gerekmektedir.
ECE-R 100 Belgesi Nedir?
R100 regülasyonu, her geçen dün dünyada daha popüler hale gelmeye başlayan elektrikli
araçlarla ilgili piyasa düzenlemesi yapılmasını amaçlamaktadır. ECE R100
Belgesi ile bu ürünlerin uluslararası ticaretinde karşılaşılabilecek sorunların
ortadan kaldırılması, araçların yol güvenliğinin sağlanması, insan hayatı ve
çevrenin korunması amaçlamaktadır. Bu belge, her ne kadar bir Avrupa
Birliği regülasyonu olsa da içeriği ve kapsamı itibariyle elektrik motorlu
araçlar ve donanımlarıyla ilgili küresel ölçekteki diğer düzenlemelerle de
uyumludur.
ECE R100 Belgesi almak isteyen üreticiler, ürettikleri ekipmanların, detayları
yönetmelikte açıklanan testlerden geçmesini sağlamalıdır.
ECE-R 100 Belgesi Kapsamı
ECE R100 Belgesi ile ilgili standardın ilk versiyonu 1990’ların ortalarında
yayınlanmıştır. Fakat elektrikli araç teknolojisinin zamanla gelişmesi ve başta
şarj edilebilir piller olmak üzere bu araçlarla ilgili diğer yedek parça
gereksinimleri, standardın geliştirilmesini zorunlu hale getirmiştir. Son
olarak 2013 yılında revizyon getirilen yönetmelik, 2014’te yürürlüğe girmiş ve
2016 yılında kullanımı zorunlu hale getirilmiştir. Yönetmeliğin kapsamı, Yeniden
Şarj Edilebilir Enerji Depolama Sistemlerine (RESS) ilişkin güvenlik
gereksinimlerini içine alacak şekilde genişletilmiştir.
Yönetmeliğin son versiyonu iki bölümden oluşmaktadır:
• Part 1: Maksimum tasarım hızı 25 km/saat´i geçen, elektrik
gücüyle - şebekeye kalıcı olarak bağlı olmadan - çalıştırılan bir veya daha
fazla çekiş motoruyla teçhiz edilmiş, M ve N kategorisi karayolu taşıtlarının
elektrik güç aktarma organları ile ilgili güvenlik gereksinimlerini
açıklamaktadır. Bu bölümde ayrıca, elektrik güç aktarma sisteminin yüksek
gerilim barasına galvanik olarak bağlı olan yüksek gerilim bileşenleri ve
sistemleri ile ilgili güvenlik gereksinimleri de yer almaktadır.
• Part 2: Part 1’de tanımlanan araçlarla ilgili REES güvenlik
gereksinimleri tanımlanmaktadır.
Yönetmeliğin birinci bölümü taşıtlarının çarpışma sonrası güvenlik
gereksinimlerini; ikinci bölümü ise aracın ilk çalıştırma, aydınlatma ve diğer
yardımcı sistemleri için gerekli olan RESS’lerini kapsamamaktadır.
ECE-R 100 Belgesi Nasıl Alınır?
ECE R100 Belgesi almak isteyen üreticilerin, yönetmelikte belirtilen şu
testleri yapması gerekmektedir:
• Titreşim testi
• Termal şok ve döngü testi
• Mekanik şok
• Mekanik bütünlük
• Yangına dayanıklılık
• Harici kısa devre koruması
• Aşırı şarj koruması
• Aşırı deşarj koruması
• Yüksek sıcaklık koruması
Bu testlerin hangi parametreler ile hangi koşullar altında gerçekleştirileceği
bilgisi R100 yönetmeliğinde detaylı olarak açıklanmıştır.
ECE-R 100 Belgesi Gerekli Testler
R100 standardında tip onayı için belirtilen testler büyük önem arz etmektedir.
ECE-R 100 Belgesi almak isteyen kuruluşlar, bu testleri doğru, tutarlı
ve standartta belirtilen kriterlere uygun olarak gerçekleştirmelidir. Bu
testleri şu şekilde özetleyebiliriz:
* Titreşim testi: 7 ve 50Hz arasında değişken frekanslar ile 3 saat
sürmektedir.
* İvmelenme testi: 28G boyuna ve 15G enine darbe durumunda yavaşlamayı simüle
etmek için yapılmaktadır.
* Kırılma testi: 100 kN kuvvet ile yapılmaktadır.
* Termal stres testi: +60°C ile -40°C arasındaki değişimler gözlenmektedir.
* Yangına dayanıklılık testi: 700°C’deki sıcaklığa 70 sn. boyunca maruz kalan
pilin dayanıklılığı ölçülmektedir.
* Kısa devre testi
* Maksimum sıcaklık testi: Pilin 60°C’de sürekli çalışması test edilmektedir.
* İç güvenlik ve aşırı yükleme testi
* Elektrik emniyeti ile uyumluluk testi
ECE-R 100 Belgesi Faydaları
ECE R100 Belgesi alan firmalar, günümüzde oldukça revaçta olan elektrikli
araç sektörünün iddialı ve rekabet gücü yüksek markaları arasında yer
alabilmektedir. Bu araçları ve ilgili komponentlerini Avrupa Birliği pazarına
rahatlıkla sunabilen bu firmalar, ürünlerin güvenliğini doğruladıkları için
müşteri güvenliğinin ve memnuniyetinin sağlanması noktasında herhangi bir
problem de yaşamayacaktır. ECE R100 Belgesi şirketlerin kurumsal
itibarını da yükseltir; satış hacmini genişleteceğinden gelirlerini ve kâr
marjını da artırır. Belge sahibi firmalara, birçok kamu ve özel sektör
ihalesinde ayrıcalık da tanınmaktadır.
Author:BURAK KIZILTAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder